Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2023

ΕΞΟΡΙΑ

 


PABLO NERUDA

 

ΕΞΟΡΙΑ

 

Ανάμεσα σε κάστρα από κατάκοπη πέτρα,

σε δρόμους της όμορφης Πράγας,

σε χαμόγελα και σιβηριανές σημύδες,

στο Κάπρι, φωτιά στη θάλασσα, άρωμα

πικρό δεντρολίβανου,

ο έρωτας, ο τελευταίος

και ουσιαστικός έρωτας ενώθηκε στη ζωή μου

με τη γενναιόδωρη γαλήνη,

ενώ, στο μεταξύ,

ανάμεσα στο ένα και στο άλλο φιλικό χέρι

σκαβότανε μια τρύπα σκοτεινή

στην πέτρα της ψυχής μου

κι εκεί καιγότανε η πατρίδα μου

καλώντας με, περιμένοντάς με, προτρέποντάς με

να υπάρχω, να συντηρούμαι, να υποφέρω.

 

Στρογγυλή είναι η εξορία:

είναι κύκλος, είναι δαχτυλίδι·

τα πόδια σου γυρίζουν, ολοένα γυρίζουν,

περνάς πέρα-δώθε στη γη,

μα δεν είναι η γη σου,

σε ξυπνάει το φως, και δεν είναι το φως σου,

πέφτει η νύχτα: λείπουν τ’ αστέρια σου·

βρίσκεις αδέρφια: δεν είναι όμως το αίμα σου.

 

Είσαι σαν ντροπιασμένο φάντασμα

ν’ αγαπάς μόνο όσους και όσο σε αγαπούν,

και ακόμα είναι τόσο μα τόσο περίεργο που σου λείπουν

τα εχθρικά αγκάθια της πατρίδας σου,

η βραχνή εγκατάλειψη του λαού σου,

οι πικρές υποθέσεις που σε περιμένουν

και ότι θα σου γαβγίσουνε ήδη από την πόρτα.

 

Αλλά με την καρδιά μου αγιάτρευτη

θυμήθηκα και το τελευταίο άχρηστο σημάδι,

θυμήθηκα πως σαν μέλι πεντανόστιμο –το μόνο–

θα φωλιάσει στο δέντρο της γης μου

και θα περιμένω από κάθε πουλί

το πιο μακρινό τιτίβισμα,

αυτό που με ξύπναγε απ’ της παιδικής μου ηλικίας τα χρόνια

κάτω από το φως το υγρό, το μουλιασμένο.

Καλύτερη μου φαινόταν η φτωχή γη

της χώρας μου, ο κρατήρας, οι αμμουδιές,

η ορυκτή των ερήμων όψη, καλύτερη

απ’ το φλιτζάνι με το φως που μου έδωσαν.

Ένιωσα μόνος στον κήπο, χαμένος:

ήμουν ο αγροίκος εχθρός του αγάλματος,

όλων όσα πολλοί αιώνες αποφάσισαν

ανάμεσα σε ασημένιες μέλισσες και συμμετρία.

 

Εξορίες! Η απόσταση

πυκνώνει,

αναπνέουμε τον αέρα μέσ’ απ’ την πληγή·

το να ζεις είναι κανόνας υποχρεωτικός.

Και να λοιπόν πόσο άδικη είναι η ψυχή, όταν δεν έχει ρίζες:

απορρίπτει την ομορφιά που της προσφέρεται·

ψάχνει και βρίσκει την πανάθλια περιοχή της:

και εκεί μόνο το μαρτύριο ή την ανακούφιση.

 

Μετάφραση: Γιώργος Κεντρωτής.

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου