Σάββατο 21 Ιουνίου 2008

ΓΚΟΥΝΑΡ ΕΚΕΛΕΦ!


GUNNAR EKELÖF (1907-1968)


EN JULINATT (PÅ RYGG I EKAN DRIVANDE)


Byggd av sammanträffanden
lyckliga eller olyckliga -
varken lyckliga eller olyckliga
kanske inte ens sammanträffanden
av stränga, icke stränga stjärnor
märkpunkter i en benstomme i vardande
ofullgången, ännu blott skematiskt byggd
av punkter markerande belägenheten för
knäskålar, höftskålar, armleder
senfästen, kraftlinjesamlande punkter -
också förbroskningar, felläkningar
sensträckningar, predestinerade
frakturer . . . Vem kan utröna hur
benen bildas i den havandes liv
eller vid vilken tidpunkt han skall
förändra atomvikt, och ben av hans ben
med honom vi?

Du som har makt med ditt barn
och kan fördriva det
eller ta bort det
förskjuta det, utsätta det
du som ofattbart bortom, ovanför
astronomiska kategorier
kanske stökar omkring i ditt kök
eller driver på gatan med oss
lycklig eller olycklig
varken lycklig eller olycklig
som kvinnor är mest, funderande över
utvägar, möjligheter!

Låt mig behålla min värld,
min prenatala värld!
Ge mig tillbaka min värld!
Mörk är min värld
men i mörkret vill jag gå hem
genom gräs, under dungar.


Αναρτάται με την ευγενική μέριμνα της εικονιζόμενης φίλης του ιστολογίου κ. Carla Gugino.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου