Παρασκευή 20 Ιουνίου 2008

ΣΕ ΠΟΙΑ ΥΨΗ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙΣ ΠΟΙΗΤΗ;



GOETHE


ΕΒΔΟΜΟ ΡΩΜΑΪΚΟ ΕΛΕΓΕΙΟ [: Ω, ΤΙ ΧΑΡΑ ΣΤΗ ΡΩΜΗ ΝΙΩΘΩ!]


Ω, τί χαρά στη Ρώμη νιώθω! Τον καιρό θυμάμαι εδώ
  που μέρες σκυθρωπές με ζώνανε στα βόρεια κλίματα:
θλιμμένος και βαρύς ο ουρανός να πέφτει ώς το κεφάλι μου,
  να μ’ εξαντλεί, κι ο κόσμος γύρω μου χωρίς καν σχήμα ή χρώμα,
κι εγώ στις στενωπούς του νου του αμέρευτου να ψάχνω εμένανε
  τον ίδιον, και νά ’χω βυθιστεί βουβός στου λογισμού τα μύχια.
Του πάλλαμπρου η λάμψη αιθέρος μου φωτίζει τώρα πια το μέτωπο·
  ο Φοίβος, ο θεός, στο φως και σχήματα –ιδού!– ανακαλεί και χρώματα.
Αστρόφεγγη διαλάμπει η νύχτα, και ύμνοι αχνάπαλοι αντιλαλούνε,
  και το φεγγάρι αστράφτει πιότερο κι από την πιο στιλπνήν ημέρα του Βορρά.
Μακάριος ο θνητός που τα βιώνει ετούτα! Να ονειρεύομαι ίσως;
  Θ’ ανοίξει ο αμβρόσιος οίκος σου στον ξένο, Δία πάτερ;
Αχ, γονατίζω εδώ... στα γόνατά σου τείνω τώρα εγώ, ικέτης, να!,
  τα χέρια. Ω Ξένιε Ζευ, κι εμένανε ας ακούσεις!
Πώς έφτασα ώς εδώ, ούτ’ εγώ γνωρίζω! Η Ήβη
  τον οδοιπόρον έπιασε, και μ’ έμπασε στο δώμα επάνω.
Εσύ την πρόσταξες να βγει να βρεί έναν Ήρωα να σου φέρει;
  Κι αν επλανήθη η μορφονιά;... Συγγνώμη σου ζητώ, κι από την πλάνη μου όφελος σού δέομαι νά ’χω!
Η Τύχη, η θυγατέρα σου –κι αυτή!–, τα εξαίσια δώρα
  δεξιά-ζερβά σκορπάει, όπως της ερθεί, λες κι είν’ κανά παιδάκι.
Των ξένων όντως είσαι ο θεός; Αν ναι, τον ξένον σου μη διώξεις,
  κι από τον Όλυμπό σου μην γκρεμίσεις τον ξανά στη γης!
«Σε ποιά ύψη ανεβαίνεις, ποιητή;» - Συγγνώμη! Ο ψηλός
  Καπιτωλίνος Λόφος είν’ για σένανε Όλυμπος κι αυτός.
Ανέξου με γι’ αυτό, Δία, εδώ, και πιο μετά με οδηγεί ο Ερμής σιγά-σιγά
  στον Όρκο κάτω, κάτω από την Πυραμίδα του Κεστίου φέρνοντάς με.



Μετάφραση: Γιώργος Κεντρωτής.

6 σχόλια:

  1. Kennst du "das Land, wo die Zitronen blühen"?
    "Dahin, dahin, lass uns zieh'n"!

    Einen schönen guten Tag! (nochmal)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αχνάπαλοι.

    Μερικές λέξεις αρκεί να τις γράψει κανείς (πρέπει, βέβαια, να τις ξέρει).

    Πατρινοί χαιρετισμοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ elena & churchwarden: Ευχαριστώ και την Χαϊδελβέργη και την Πάτρα. Στη Πάτρα θα είμαι σε λίγες μέρες. Στη Χαϊδελβέργη σε λίγους μήνες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αλωνάρχα,
    εγέμισες τη κεφαλή μ εικόνες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ φλήναφος: Μακάρι να είναι έτσι. Δεν αμφισβητώ τα λόγια σου - μιαν ευχή απλώς κάνω... Χαίρε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή