Δευτέρα 24 Μαρτίου 2008

Η ΦΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΕΛΠΙΔΑ


BERTOLT BRECHT


ΠΑΝΤΑ ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΠ’ ΤΟ ΠΑΛΙΟ


Από πού το ξέρω, σύντροφε,
ότι το σπίτι που σήμερα χτίστηκε
έχει μια χρήση και όντως χρησιμοποποιείται;
Κι από πού
το ότι τα σχέδια των κατασκευών που δεν είδα,
καθώς εκπονούνται μέσ’ απ’ την εικόνα του δρόμου,
και των οποίων το σκοπό καν δεν γνωρίζω,
μου είναι τόσο διαφωτιστικά;
Μα απ’ το ότι γνωρίζω
πως πάντα το καινούργιο
καλύτερο είναι απ’ το παλιό.

Πείτε μου – αλήθεια δεν είναι
πως όποιος φοράει φρεσκοσιδερωμένο πουκάμισο
είναι και ο ίδιος φρέσκος-φρέσκος;
Κι αυτή που φρεσκοπλύθηκε
καινούργια δεν είναι γυναίκα;
Όπως επίσης –λέω εγώ– καινούργιος είναι
και όποιος μες στους καπνούς της ταβέρνας
και ύστερα από τόσες και τόσες ολονύχτιες συγκεντρώσεις
νέο λόγο να βγάλει πιάνει.
Γιατί
πάντα το καινούργιο
καλύτερο είναι απ’ το παλιό.

Στις ελλιπείς στατιστικές απεικονίσεις,
στα άκοφτα βιβλία, στις μηχανές που μόλις βγήκαν
βλέπω εγώ τους λόγους που σηκώνομαι πρωί.
Αυτοί που πάνω σ’ ένα σύστημα αξόνων
με κιμωλία σέρνουνε μια νέα γραμμή,
οι σύντροφοι που κόβουνε τις σελίδες κάποιου βιβλίου,
οι χαρούμενοι άνθρωποι
που πρωτορίχνουν πετρέλαιο σε μια μηχανή –
όλοι αυτοί μου δίνουνε να καταλάβω
ότι πάντα το καινούργιο
καλύτερο είναι απ’ το παλιό.

Ο επιπόλαιος συρφετός που με τις μόδες παλαβώνει
και που ουδέποτε απολυώνει τις μπότες του
και που δεν διαβάζει τα βιβλία ώς το τέλος τους
και που όλο ξεχνάει να σκεφτεί –
όλοι τούτοι είναι η φυσική
του κόσμου ελπίδα.
Μα κι αν ακόμα δεν είναι,
και πάλι εγώ λέω
πως πάντα το καινούργιο
καλύτερο είναι απ’ το παλιό.



Μετάφραση: Γιώργος Κεντρωτής.

2 σχόλια:

  1. Λάμπρος Τσουκνίδας25 Μαρτίου 2008 στις 12:51 π.μ.

    Έξοχη αντιστροφή, πικρή αντίφαση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στα ποιήματα του Μπρεχτ ΣΗΜΕΡΑ συμβαίνει πάντοτε αυτό. Αν δεν το καταλάβεις, σου φαίνονται παλιομοδίτικα. Είναι όμως πάντοτε -τηρουμένων των αναλογιών- τραγικά επίκαιρα. Σε χαιρετώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή