Πέμπτη 12 Απριλίου 2007

ΠΕΡΙΣΥΛΛΟΓΗ ΕΜΜΟΝΩΝ



ΚΩΣΤΑΣ ΤΡΙΠΟΛΙΤΗΣ


ΑΝΕΜΟΛΟΓΙΟ



Έβγαλε βρώμα η Ιστορία ότι ξοφλήσαμε
είμαστε λέει το παρατράγουδο στα ωραία άσματα
και επιτέλους σκασμός οι ρήτορες πολύ μιλήσαμε
στο εξής θα παίζουμε σ' αυτό το θίασο μόνο ως φαντάσματα

Κάτω οι σημαίες στις λεωφόρους που παρελάσαμε
άλλαξαν λέει τ' ανεμολόγια και οι ορίζοντες
μας κάνουν χάρη που μας ανέχονται και που γελάσαμε
τώρα δημόσια θα έχουν μικρόφωνο μόνο οι γνωρίζοντες

Βγήκαν δελτία και επισήμως ανακοινώθηκε
είμαστε λάθος μες στο κεφάλαιο του λάθος λήμματος
ο σάπιος κόσμος εκεί που σάπιζε ξανατονώθηκε
κι οι εξεγέρσεις μας είναι εν γένει εκτός του κλίματος

Δήλωσε η τσούλα η Ιστορία ότι γεράσαμε
τις εμμονές μας περισυλλέγουνε τα σκουπιδιάρικα
όνειρα ξένα ράκη αλλότρια ζητωκραυγάσαμε
και τώρα εισπράττουμε απ' την εξέδρα μας βροχή δεκάρικα

Ξέσκισε η πόρνη η Ιστορία αρχαία οράματα
τώρα για σέρβις μας ξαποστέλνει και για χαμόμηλο
την παρθενιά της επανορθώσαμε σφιχτά με ράμματα
την κουβαλήσαμε και μας κουβάλησε στον ανεμόμυλο



ΑΓΑΠΗ

Αγάπη του ψωμιού και της φωτιάς
αγάπη της αρμύρας
ρεκλάμες θα μας πνίξουν κι αδειανά
κονσερβοκούτια μπύρας

Πού να σε ταξιδέψω
γυαλιά και λαμαρίνες
γεμίσανε τα χρόνια
με εκτελεσμένους μήνες

Αγάπη του ψωμιού και της βροχής
αγάπη στα μπαλκόνια
στην άσφαλτο τα αίματα θα δεις
και πλαστικά μπιτόνια



ΜΠΟΥΜ

Έπειτα απ' το μεγάλο μπουμ
χίλιοι φακοί να κάνουν ζουμ,
πλάνα ωραία της καταστροφής
με φωτιές και σάρκες να τραφείς
όταν η αράχνη θα νοιώθει ευφυής
στριμωγμένη στο μπετόν της οροφής

Είχες πει χρειάζεται καιρός
να φτιαχτούν σκουπίδια ένας σωρός
να σκεπαστούνε φεγγίτες και φωταγωγοί
να συμβούνε θάνατοι αργοί
να γεννηθούνε καινούργιοι πυροτεχνουργοί
για να αξίζει να επιστρέψεις στον πλανήτη γη

Τη ζωή που σκότωσα εγώ
είναι η ζωή που νοσταλγώ
με τα σκεπάσματά σου έχω σκεπαστεί
το κορμί σου έχω αφουγκραστεί
η ύπαρξή σου καράβι που έχει βυθιστεί
με φωνάζεις τελευταίο ασυρματιστή

Μπαίνοντας πρωί σε ένα ταξί
καίγομαι μέσα στο οξύ
βλέπω στα μάτια των περαστικών
ξυραφιές ονείρων χθεσινών
σου κοκκινίζει τα νύχια το μανόν
και είσαι θύτης μα και το θύμα συνθηκών



Ο ΕΠΙΒΑΤΗΣ


Επιβάτης στην εξουσία αυτού του κράτους
που τα κάγκελά του χτίζει υπογράφοντας θανάτους
Επιβάτης στην υστερία αυτού του τόπου
που τα κόκκαλα τσακίζει και τα όνειρα του ανθρώπου

Έβγαλα εισιτήριο
στο γήπεδο και στο νοσοκομείο
Έβγαλα εισιτήριο στο κρατητήριο
Έβγαλα εισιτήριο
σαν επιβάτης στη χώρα αυτή που τρώει τα παιδιά της

Επιβάτης στην υποψία αυτή του πλήθους
που ζωές υποστηρίζει ανατρέποντας τους μύθους
Επιβάτης στη γεωγραφία αυτού του χώρου
που νεκρούς υπερασπίζει στις φωτιές της λεωφόρου

Έβγαλα εισιτήριο
στο γήπεδο και στο νοσοκομείο
Έβγαλα εισιτήριο στο κρατητήριο
Έβγαλα εισιτήριο
σαν επιβάτης στη χώρα αυτή που τρώει τα παιδιά της.


ΟΙ ΑΚΡΟΒΑΤΕΣ

Πόσο χαμηλά ζητάς να πέσω;
Και ποιο συρματόσκοινο
της ζωής μου να γίνει το μέσο;

Τι νόμιζες;
Οι αρχάριοι πάντοτε πέφτουν.
Πεθαίνουν από έρωτα
στο χάος τους γλιστρώντας.

Οι ακροβάτες πέφτουνε
κοιτάζοντας τους πρώτους.

Οι ακροβάτες πέφτουνε
μαζί με το κοινό τους
καμπύλα αστεία γράφοντας
βουτώντας στο κενό τους.


ΠΡΟΣΠΕΚΤΟΥΣ

Φαντάζομαι τις έγχρωμες
γυαλιστερές γυναίκες
στον τελευταίο τους χορό
μ' ένα στο χέρι κέρμα

Μπροστά από το παλιό τζουκ μποξ
τα ρούχα τους να σκίζουν
και ρίγος να διαπερνά
το αμείλικτο τους δέρμα

Απρόσιτες στον πύργο τους
έχοντας δραπετεύσει
για μια συνάντηση κρυφή
με κάποιον εραστή τους

Στης θάλασσας των ηδονών
βουλιάξαν το βελούδο
και βρέθηκαν αιχμάλωτες
μες στην κοιλιά του κήτους

Ναι, λάμπουνε φωσφορικά
νιώθοντας στο κορμί τους
ενός παράφρονα θεού
να τους χαϊδεύουν χάδια

Λικνίζονται στα δάπεδα
λύνοντας το σπασμό τους
κι από τα μέλη τους τα ανοιχτά
βγαίνουν υγρά διαμάντια

Κυνηγημένες μάγισσες
χωρίς την πυρκαγιά τους
μιλώντας με ακατάληπτες
περίπλοκες διαλέκτους

Ωραίες αλλοπρόσαλλες
και απομακρυσμένες
ίδιες με αυτά τα μανεκέν
που βλέπω στα προσπέκτους

Το υπόκωφο τραγούδι τους
κρατά φυλακισμένο
μες στο βυθό του Ιωνά
τη σάρκινη μεμβράνη

Αυτή που τις παγίδεψε
σε ηλιοτροπίων τόπους
και που το κάθε ανόητο
κορίτσι δεν τις πιάνει

Φαντάζομαι τις έγχρωμες
γυαλιστερές γυναίκες
στον τελευταίο τους χορό
μ' ένα στο χέρι κέρμα

Να με κοιτάζουν σαν τζουκ μποξ
να με περιγελάνε
κι όλο να μου επιστρέφουν
το ματαιωμένο σπέρμα


ΤΟ ΓΡΑΝΑΖΙ

Ένα γρανάζι της μηχανής
ο κόσμος μοιάζει ό,τι κι αν πεις
στριφογυρίζει και μ' αρπάζει
τα όνειρά μου κουρελιάζει
στη βόλτα της ζώης

Γυρίζει το γρανάζι
χωρίς να λογαριάζει
γυρίζει κι η ζωή σου
κι εγώ μαζί σου ακολουθώ

Μαζί μου γίνε κι εσύ μικρός
η αγάπη είναι ένας μοχλός
ένας διακόπτης που γυρίζει
την αγωνία μου γεμίζει
και την ψυχή μου φως

6 σχόλια:

  1. "Τη ζωή που σκότωσα εγώ / είναι η ζωή που νοσταλγώ": Όμορφοι στίχοι, αλλά απεύχομαι σε κάθε άνθρωπο να βρεθεί σ' αυτή τη θέση, της συνειδητοποίησης δηλαδή ότι "σκότωσε" μια ζωή, την οποία και νοσταλγεί. Πολυσήμαντοι, πάντως, στίχοι.

    Ερώτηση: Το "Ανεμολόγιο" έχει γίνει τραγούδι? Αυτή την εντύπωση έχω, αλλά δεν είμαι σίγουρη.

    Και μιας και διαβάσαμε γι' ακροβάτες, σας στέλνω έναν ακόμα που μ' αρέσει πολύ, ειδικά απ' τη φωνή της Καγιαλόγλου (πόσο μάλλον όντας σε πέτρινο αμφιθέατρο στη θάλασσα με πανσέληνο):

    Κύριε, είναι ώρα
    να βοηθήσεις μια ψυχή
    δρόμο να βρει τώρα
    η ζωή μου η ρηχή.

    Δεν μπορώ να ζω αντίθετα
    με Σένα, κι όπου σταθώ
    μ' άγνωστους ρυθμούς κι επίθετα
    βοήθεια Σου ζητώ.

    Είμαι ακροβάτης
    και γυρεύω δικό μου Θεό.

    Κύριε, δως μου θάρρος
    το σκοινί να μην κοπεί
    θέλω να 'μαι φάρος
    που φωτίζει τη σιωπή.

    Θέλω να πετάξω ελεύθερα
    πιο πέρα κι απ' το κενό
    πράγματα μικρά και δεύτερα
    δεν ξέρω ν' αγαπώ.

    Είμαι ακροβάτης
    και γυρεύω δικό μου Θεό.
    Είμαι ακροβάτης
    και γυρεύω καινούριο Θεό.

    Στίχοι: Αγαθή Δημητρούκα
    Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
    Πρώτη εκτέλεση: Αλίκη Καγιαλόγλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ Έλενα: Το "Ανεμολόγιο" το τραγουδά ο Γιώργος Νταλάρας. Καταπληκτική εκτέλεση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και μιας και το ρίξαμε στους στίχους τραγουδιών, σας στέλνω από το τελευταίο cd τυου Βασίλη Παπακωνσταντίνου, ένα απίστευτης ομορφιάς - ελπίζω να συμφωνείτε - στίχο του Φίλτατου Γιώργου Κλεφτογιώργου, σε μουσική Σοφίας Βόσσου

    ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΟΥΜΕ ΑΓΚΑΛΙΑ

    Πάλι μέτρησα τ΄αστέρια κι όμως κάποια λείπουνε
    μόνο τα δικά σου χέρια δε μ΄ εγκαταλείπουνε
    πώς μ΄αρέσουν τα μαλλιά σου στη βροχή να βρέχονται
    τα φεγγάρια στο κορμί σου να πηγαινοέρχονται

    Να κοιμηθούμε αγκαλιά να μπερδευτούν τα όνειρά μας
    και στων φιλιών τη μουσική ρυθμό να δίνει η καρδιά μας
    Να κοιμηθούμε αγκαλιά να μπερδευτούν τα όνειρά μας
    για μια ολόκληρη ζωή να είναι η βραδιά δικιά μας

    Τα φιλιά σου στο λαιμό μου μοιάζουνε με θαύματα
    σαν τριαντάφυλλα που ανοίγουν πριν απ΄τα χαράματα
    στων ματιών σου το γαλάζιο έριξα τα δίχτυα μου
    στις δικές σου παραλίες θέλω τα ξενύχτια μου

    Να κοιμηθούμε αγκαλιά να μπερδευτούν τα όνειρά μας
    και στων φιλιών τη μουσική ρυθμό να δίνει η καρδιά μας
    Να κοιμηθούμε αγκαλιά να μπερδευτούν τα όνειρά μας
    για μια ολόκληρη ζωή να είναι η βραδιά δικιά μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Όντως, φίλη Τσέχα, πάρα πολύ καλοί οι στίχοι του Γιώργου Κλεφτογιώργου. Και πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς, αφού ο Γιώργος είναι Ολυμπιακός;! Όλοι οι ολυμπιακοί (εκτός από επιστήμονες) είμαστε (και) καλλιτέχνες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Τριπολίτης είναι καταπληκτικός. Ξέρετε ένα άλλο δικό του, που το λέει ο Παπακωνσταντίνου (1000 φορές καλύτερος από τον Νταλάρα) με μουσική Μικρούτσικου:


    Βγήκα με μια κάντιλακ αρχαία
    μ' ένα σκουριασμένο θωρηκτό
    μαύρη σημαιούλα στην κεραία
    σαρανταπεντάρι φυλακτό.

    Νύχτα που μυρίζει μπριγιαντίνη
    σπρέι με βαρύ αποσμητικό
    γδύνεται στο κάθισμα εκείνη
    κι είμαι το μεγάλο αφεντικό.

    Με θέλεις
    με κακό χορτάρι κι άγρια γκάζια
    μα είμαι κόκκινος
    κι εσύ χορεύεις στα γρανάζια.

    Βγήκα με μια κάντιλακ αρχαία
    δίπλα μου μαζί του σκοτωμού
    των σφαιριστηρίων η ωραία
    λάμπει στην εξέδρα του καπνού.

    Νύχτα που την καίνε αναπτήρες
    τα κρυμμένα μάτια των γυαλιών
    λάστιχα καμένα και λαμπτήρες
    η βασίλισσα των ηδονών.

    Με θέλεις
    με κακό χορτάρι κι άγρια γκάζια
    μα είμαι κόκκινος
    κι εσύ χορεύεις στα γρανάζια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Callimachus: Είναι όντως ο Παπακωνσταντίνου 1000 φορές καλύτερος από τον Νταλάρα; Αυτό μου θυμίζει το ανέκδοτο με τα 100 σουβλάκια. "Ποιός θα φάει ρε 100 σουβλάκια;!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή