Δευτέρα 26 Ιουλίου 2021

ΜΑΡΤΙΑΛΗΣ: ΕΞΙ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ

 


MARTIALIS

 

ΕΞΙ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ

 

Κανενός, Θαΐδα, δεν το αρνείσαι, και ντροπή ποτέ δεν νιώθεις·

μα ας ντρέπεσαι για τούτο μόνο: που δεν αρνείσαι τίποτα.

(IV, 12)

 

****************

 

Η Λυκωρίς, το μαυροτσούκαλο,

στο Τίβολι να μείνει πήγε,

στο μέρος που πάρα πολύ

και ο Ηρακλής αγάπαγε.

Γιατί;

Γιατί πιστεύει πως το φως εκεί

ξανθά τα πράγματα όλα κάνει!

(IV, 62)

 

****************

 

Σαρδόνυχες, σμαράγδια, και διαμάντια και ιάσπιδες, Σεβήρε,

γυρνάει και ξαναγυρνάει ο φίλος μου ο Στέλλας

στο ένα του το δάχτυλο μονάχα. Εσύ φαντάσου τώρα

στα δάχτυλά του όλα τί πετράδια κουβαλάει. Κι αν ψάξεις,

ακόμα περισσότερα στους στίχους του θα βρεις.

Σ’ το λέω: δεν υπάρχει πιο κομψό απ’ το δικό του χέρι.

(V, 11)

 

****************

 

Φαυστίνε, ο Κρίσπος στη γυναίκα του

δεν άφησε ούτε φράγκο.

«Και ποιός τον κληρονόμησε;»

Εν ζωή μονάχα ο εαυτός του!

(V, 32)

 

****************

 

Με πιάνουν και μου λέγουν πώς δικηγορίσκος τις

τα ποιήματά μου λοιδορεί κι εμένα κοροϊδεύει.

Ποιός είναι δεν γνωρίζω. Πού θα πάει όμως – θα το μάθω.

Θα μάθει τότε και αυτός πώς είναι οι σωστές οι κοροϊδίες.

(V, 33)

 

****************

 

Μην πολυχαίρεσαι, καημένε Κίννα, που «κύριο» σε φωνάζω.

Ακόμα και τους δούλους σου εγώ τους προσφωνώ «κυρίους».

(V, 57)

 

Μετάφραση! Γιώργος Κεντρωτής.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου